Det viktiga är att DU tror på det!

Satt och läste häromdagen om det svenska bolaget Klarna. Ett intressant företag som gjort en otrolig resa på väldigt kort tid. Lite kort, företaget erbjuder e-handelsföretag fakturalösningar som många känner till.
Det som berörde mig mest var hur de precis vid starten hade presenterat sin affärsidé för den absoluta toppskiktet i svenskt näringsliv. De tre killarna som då gick på Handelshögskolan i Stockholm skulle med andra nya företag presentera sin affärsidé i aulan för Stefan Persson (H&M:s grundare), Marcus Wallenberg (Investor) samt Sverigecheferna för McKinseys och Sandvik. Detta var 2005. Med andra ord en jury utav rang. När det var klara med sin presentation var svaret “glöm det här”, “bankerna kommer att göra detta”. De flesta hade lagt sin idé på hyllan och gjort något annat, men inte dessa tre killar. De fortsatte tro på sin idé, de såg något som de rutinerade, erkänt skickliga och duktiga affärsmännen inte såg.
Klarna-Sebastian-Siematkowski-Victor-Jacobsson-Niklas-Adalberth-500x328

Idag värderas Klarna till drygt 8 miljarder ( That shiit is crazyy), de tre grundarna är ekonomiskt oberoende och kommer omsätta ca 2 miljarder bara detta år. Då är det bara 8 år sedan de blev total sågade. Ofta räcker det med att du tror på det, det kommer tillslut få andra att också tro på dig och din idé. Att använda alla nej och alla tvivel till din drivkraft visade sig i detta fall fungera rätt bra! Det funkar väldigt bra i de flesta fall, kom ihåg det nästa gång du får ett nej, eller någon sågar din idé.
I´m out.

0 Kommentarer

Comments are closed

"Logic will take you from a to b but imagination will take you everywhere" Albert Einstein